100.000 Hannibals

».
Aπότομη αύξηση της εγκληματικότητας έφερε η οικονομική κρίση.Την προηγούμενη Τετάρτη, ας πούμε, γύρω στους 100.000 δολοφόνους περπατούσανε ανενόχλητοι σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας, γελώντας χαιρέκακα την ώρα που βραστούς-βραστούς σουβλίζανε αστούς.
Ή τουλάχιστο αυτή την εικόνα σχημάτισα, διαβάζοντας τα ρεπορτάζ ανθρώπων που μοναδικές πηγές τους φαίνονται να είναι μερικά κουνημένα βίντεο και η μεγαλύτερη δυνατή απόστασή τους από την εστία των γεγονότων.
Εγώ και όσοι φίλοι μου ήταν στην πορεία δε διανοούμαστε να ισχυριστούμε ότι μπορούμε με βεβαιότητα να ξέρουμε ούτε τι γινόταν τρεισήμισι μέτρα μακριά μας. Όπως μπορεί να διαβεβαιώσει οποιοσδήποτε κατεβαίνει σε πορεία μία φορά τη δεκαετία, κάποια στιγμή θα ακούσεις ένα μπαμ, κάποια στιγμή θα τρέξεις με όλους τους άλλους που τρέχουν, κάποια στιγμή θα ψάξεις να βρείς αυτόν που ήταν μόλις ένα λεπτό πρίν δίπλα σου-και ξανά μανα απ’ την αρχή σε κάθε ντού της αστυνομίας ή μπαχαλορίψη μολότωφ.Ύστερα θα προσπαθήσεις μέσα από αποσπασματικές και πανικόβλητες πληροφορίες να μάθεις τι γινόταν-τρεισήμισι μέτρα δίπλα σου.
Αντίθετα, αρθρογράφοι και δημοσιογράφοι όλως τυχαιώς εχθρικά διακείμενοι προς τις επιθετικές διαθέσεις του όχλου που καλείται να προσέλθει ησύχως στο σφαγείο, έπιδίδονται τις τελευταίες μέρες σε ακόμα πιό έντονο κούνημα της κεφαλής και εκφοράς «τσ, τσ, τσ…», μπροστά στη νεοαποκτηθείσα γνώση τους του πόσο βάρβαροι μπορούν να γίνουν όσοι δεν κάθονται ησύχως στις εστίες τους μέχρι να τους καλέσουν στο ταμείο δι υπόθεσίν τους.
Περιμένω τον πρώτο απ’ αυτούς που θα θυμηθεί την Κitty Genovese.
Πολύ περιληπτικά, η Kitty Genovese ήταν μια ΝεοΥορκέζα που έπεσε θύμα δολοφονικής επίθεσης κάτω από τα μάτια 38 περιοίκων που κοιτάζανε απαθώς χωρίς να κάνουνε τίποτα.
Ή έτσι τουλάχιστο έλεγε το ρεπορτάζ των «New York Times».
Το γεγονός οδήγησε στη διαμόρφωση της θεωρίας του «συνδρόμου του παρατηρητή» και της «διάχυσης της ευθύνης«, σύμφωνα με την οποία η παρουσία πλήθους σε αποτρέπει απο να επέμβεις.
Tα σκέφτομαι αυτά την ώρα που διαβάζω το κομμάτι του Σταύρου Θεοδωράκη στα «Νέα» του Σαββάτου, που μετά τα bold γράμματα «Τους εμπόδισαν!» περιγράφεται ο επικεφαλής του πυροσβεστικού οχήματος να λέει «Το όχημα όμως είχε μπλοκαριστεί από τους διαδηλωτές στη γωνία της Σταδίου με την Κλαυθμώνος. Μερικοί διαδηλωτές προσπαθούσαν να ανοίξουν δρόμο αλλά δεν παραμέριζαν όλοι. Κάποιοι πετούσαν πέτρες. Οι άντρες από την καμπίνα τούς φώναζαν ότι υπάρχουν εγκλωβισμένοι». Για να συνεχίσει ο δημοσιογράφος:»Οι διαδηλωτές βέβαια δεν πίστευαν ότι κάποιοι άνθρωποι είχαν εγκλωβιστεί στην τράπεζα που καιγόταν και συνέχιζαν για λίγα κρίσιμα λεπτά να αντιμετωπίζουν τους πυροσβέστες σαν τους ΜΑΤατζήδες.»
Για λόγους που δυσκολεύομαι να κατανοήσω, αυτό προκάλεσε το Θεοδωράκη να επιχειρηματολογήσει στο site του, το «protagon» ότι «είμαστε όλοι ένοχοι».
Όλοι βοηθήσαμε να πεθάνει η Kitty Genovese.
Το γράψανε και οι New York Times. Μη σου πω και τα «Νέα».
Ψυχραιμότερη μελέτη της υπόθεσης Genovese έφερε στην επιφάνεια μια άλλη πραγματικότητα: ούτε απαθείς κοιτάγανε όλοι, ούτε πλήρη εποπτεία του γεγονότος είχαν, άσε που αυτοί ειδοποιήσανε τις αρχές.
Τα σκέφτομαι αυτά διαβάζοντας την Κυριακή στο «Βήμα» επώνυμο αυτή τη φορά πυροσβέστη, να δηλώνει ««Στις 14.03 ήρθε το σήμα από το κέντρο επιχειρήσεων να σπεύσουμε στο σημείο όπου είχε εκδηλωθεί η φωτιά. Καταφέραμε και φτάσαμε σε τρία λεπτά». Οι κουκουλοφόροι είχαν πλέον αποσυρθεί, το πλήθος περίμενε. Ο κ. Ανδρεόπουλος, ο οποίος υπηρετεί στη θέση του προϊσταμένου του γραφείου κίνησης της Πυροσβεστικής για την Αττική, λέει πως «μόλις έκανε την εμφάνισή του το όχημα στο οποίο επέβαινε όσοι διαδηλωτές βρίσκονταν στον δρόμο έκαναν στην άκρη για να διευκολύνουν την πρόσβασή του
Στο δε κουνημένο βίντεο που προκαλεί ντροπή στον κ. Θεοδωράκη, ακούγεται ευκρινώς ένας απ΄τους διαδηλωτές να ειδοποιεί τις αρχές για βοήθεια.
Τόσο Κτήνος ο άνθρωπος, τόσο ‘Ενοχοι είμαστε «όλοι».
Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις: το ότι το ρεπορτάζ για τη Γενοβέζε αποδείχτηκε ανακριβές δε σημαίνει ότι το σύνδρομο και τα χαρακτηριστικά του δεν υπάρχει ή δεν έτυχε εφαρμογής σε άλλα γεγονότα.
Επίσης, σαφέστατα δεν λέω ότι «ξέρω» τι έγινε ή τι δεν έγινε μπροστά στη φλεγόμενη τράπεζα την αποφράδα μέρα. Αυτό είναι το πόιντ μου-δε μπορώ να ξέρω καν με σιγουριά τι γινόταν στα τρεισίμησι μέτρα.

Πόσο μάλλον που τα μέτρα ήταν παραπάνω από τρεισήμισι, και ψηφιστηκαν την Πέμπτη εντός της Βουλής. Έξωθεν αυτής, χάρη (σε πολύ μεγάλο βαθμό) στα γεγονότα της προηγουμένης, αλλά και το σπιν που τους δόθηκε από τηλοψίας και ραδιοδιαύλων, το πλήθος αυτή τη φορά ήταν αξιοσημείωτα μικρό.

11 Σχόλια to “100.000 Hannibals”

  1. Rodia Says:

    Καλοοοοοοοοοο !!!

  2. η ζωή στο σαλόνι Says:

    Και εντάξει όπου αναφέρονται «γεγονότα» αυτά πες πως μπορούν να διαψευστούν (κι ας έχουν κάνει «οι διαδηλωτές που δεν παραμέριζαν» ήδη τη δουλειά τους). Πώς όμως να «απαντήσεις» όταν δεν έχεις απέναντι σου πάντα «γεγονότα» ώστε να τα αντιπαρέλθεις (όπως τώρα) αλλά εκκωφαντικά ερμηνευτικά σύννεφα που δημιουργούν εντυπώσεις: σε τι επίπεδο απαντάς σε εντυπώσεις -με άλλες εντυπώσεις;
    Αυτό όμως που με ξεπερνάει πλέον (δεν ξέρω τι να κάνω δηλαδή χωρίς να γραφικοποιηθώ) είναι η έκταση και ο συντονισμός των καταστασιακών χτυπημάτων από τα μήντια τα οποία τηρούν με ευλάβεια συγκεκριμένα μοτίβα σαν αυτό που έγραψες.
    σόρι για το παραλήρημα -να προσέχεις γιατί τέτοιες μέρες που είναι μπορεί να σε πουν «αναρχικό» (i.e. δολοφόνο) -ή και «ηθικό αυτουργό» (γιατί σύμφωνα με τη γόνιμη «αρχή της συνυπευθυνότητας» είσαι ήδη «προκλητικός», αν όχι ένοχος με το «εμπρηστικό» σου ποστ).
    ουφ.

  3. Ο χαμένος τα παίρνει όλα. « Η Ζωή στο Σαλόνι Says:

    […] να προβάλλουν την αλήθεια, να σπείρουν τις κατάλληλες εντυπώσεις (πολύ πριν συνέλθουν τα μουδιασμένα μυαλά∙ εν βρασμώ∙ […]

  4. Maria-Electra Says:

    dld den uparxei oute enas dhmosiografos sovaros sta mme????????

  5. spi_der Says:

    Yπάρχουν πολλοί, δόξα τω θεώ Μαρία Ηλέκτρα.Απλά, όταν κάνουν καλά τη δουλειά τους, το θεωρούμε αυτονόητο κι έτσι δεν τους αναφέρουμε.

  6. RosenRed Says:

    Την Kitty την είχαμε σκοτώσει πολύ πιο πριν. Όπως και τους εργαζόμενους της Marfin. Και όπως σκοτώσαμε την Kitty ξανά (και ξανά), το ίδιο θα κάνουμε και με αυτούς.

    Οι κακοί μπάτσοι, οι κακοί δημοσιογράφοι, οι κακοί μπαχαλάκηδες, οι κακοί πολιτικοί, οι κακοί εφοριακοί, οι κακοί ταξιτζήδες, οι… Μπορώ να γράφω για πολύ ακόμα.

    Οι κακοί «εμείς» που είμαστε;

    Σόρυ, αλλά εγώ θα πάω για «καφεδάκι, ε»

  7. spi_der Says:

    RosenRed,
    οι κακοί «εμείς» αφ ενός φωνάζουμε γι αυτά χρόνια τώρα, (well, από πάντα actually) αφ ετέρου δεν έχουμε διορίσει ανηψιά ούτε έχουμε φτιαχτεί μέχρι τα δισέγγονά μας.
    Οπότε είμαστε εκεί που πρέπει, σόρι κιόλας.

  8. RosenRed Says:

    Φωνάζουμε. Η ιστορία (τουλάχιστον η λίγη που έχω ζήσει εγώ) έχει δείξει ότι η τακτική αυτή δεν αποδίδει. Και όσο τυχαίο δεν είναι που μετά τα γεγονότα ψηφίστικε το νομοσχέδιο, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι δεν κανονίστηκε η πορεία τυχαία μια μέρα πριν.

    Επίσης, η ταπεινή μου άποψη, δεν είναι τυχαίο που έχει απαξιωθεί η φωνή και η διαμαρτυρία, αλλά και η απεργία.

    Αυτό που θέλω να πω εν τέλει, είναι ότι πρέπει να φωνάζουμε πιο συγκροτημένα. Πιο οργανωμένα. Πιο συνειδητοποιημένα. Πιο… (συμπληρώστε ότι θέλετε).

  9. spi_der Says:

    Ρε συ Ροσενρεντ… φυσικά δεν έγινε τυχαια η πορεία μια μέρα πρίν: ήταν η μέρα που μέσα στη Βουλή εγκρίνανε το νομοσχέδιο «επί της αρχής» και την επόμενη μέρα θα το ψηφίζανε. Δεν ήταν μια τυχαία μέρα «πότε σας βολεύει ρε παιδιά για πορεία; Τετάρτη;».Οπότε δεν καταλαβαίνω ακριβώς το επιχείρημά σου.

    Επίσης, για απαξιωμένη, η φωνή και η διαμαρτυρία μάλλον αρκετό κόσμο μάζεψε, ακόμα και το πιό συντηρητικό μέτρημα να πιστέψεις.
    Αλλά γι αυτό θα χρειαστεί να εμπιστευτείς την δική μου μαρτυρία.
    Ήταν ΠΟΛΥΣ κόσμος. Και δυναμικός. Και αποφασισμένος.

    Η Α. μου ζήτησε να γράψω ένα πόστ που να απαριθμώ στη «λίγη ιστορία που έχει ζήσει» κι αυτή πόσες φορές απεργίες και πορείες είχαν πρακτικό αποτελεσμα.
    Ανάμενέ το κι εσύ για να κλεισουμε και με την πρώτη προταση.

  10. Maria-Electra Says:

    H istoria ths Genovese, opws kai h istoria ths dolofonias tou 3xronou James Bulger apo duo edekaxrona agoria pou prin skotwsoun to mwraki to perieferan epi wres sthn polh xtypwdas k travwdas to viaia xwris kaneis apo tous ametrhtous perastikous pou parakolouthousan to theama na thorivithoun. K gia na mhn pame polu makria exei tyxei se kedriko dromo ths thessalonikis na xtypaei nearos thn fili tou panw se kapo amaxiou k meta apo wra mono kapoia paidia phgan na tous xwrisoun, env oi loipoi den edinan shmasia. ektos apo afto sth sygekrimenh periptwsh pistevw pws o kosmos den pisteve oti tha synevaine kati tetoio. twra oi protheseis twn dolofonwn mou einai agnwstes k den borei kaneis na einai sigouros gia tpt. sigoura uparxoun ston anarxiko xwro [dilwmenoi anarxikoi vevaia pou den exoun idea apo thn deologia tou anarxismou, apla theloun na edaxoun kapou thn via k thn vlakeia tous] pou tha pistevan odws oti oi ergazomenoi axizan na pethanoun epeidh doulevan. twra an fwnaxan kapoioi h an ebodisan mono oi parevriskomenoi xeroun. vevaia afto mou thimizei k ena allo peristatiko pou exei sumvei stis arxes tou aiwna opou oi 18 foithtes pou parakolouthisan mia logomaxia 2 kathightwn mathimatikwn edwsan 18 ekdoxes ths istorias.

    tespa, makrugorhsa alla diavasa to arthro tou Thodwraki k den to vrika toso tragiko. genika m aresei h douleia tou. episis epeidh tpt pleon dn einei aftonohto k exw kourastei k varethei na mathainw ta onomata twn poulhmenwn dhmosiografwn.. den einai kairos na arxisoume na mathainoume k ta onomata twn swstwn? gia emas pou eimaste ektos xwrou den einai aftonohto.

  11. RosenRed Says:

    @Maria-Electra
    Εσύ που ήσουν μάρτυρας ενός περιστατικού και το μεταφέρεις, ο Σπύρος που μεταφέρει την εμπειρία του από την πορεία, εγώ που μπορεί να έχω μια άλλη ιστορία να πω. Να μερικοί σωστοί δημοσιογράφοι ^^. Πολλοί δηλώνουν πλέον ότι προτιμούν να ενημερώνονται από τα blogs παρά από τις εφημερίδες ή την τηλεόραση. Το κατά πόσο κάτι είναι αξιόπιστο ή όχι, δεν είναι πάντα εύκολο να αποδειχτεί. Γι’ αυτό όμως υπάρχει και η διασταύρωση.

    Σπύρο περιμένω το post αυτό…

Σχολιάστε